Trenutno goruća tema kako u porezima tako i u IT industriji u Srbiji je najava da će se u Srbiji usvojiti izmene Zakona o porezu na dohodak građana. Izmenama zakona angažovanje preduzetnika umesto zaposlenih smatraće se prihodom van radnog odnosa koji ima nepovoljniji poreski tretman. Za poslodavce koji sa kvalifikovanim novozaposlenim licima (u koje spadaju i preduzetnici koji tokom 2019. godine nisu bili u radnom odnosu) zasnuju radni odnos predviđene su poreske olakšice tokom prelaznog perioda od tri godine (počev od 1. januara 2020).
Trenutno goruća tema kako u porezima tako i u IT industriji u Srbiji je najava da će se u Srbiji usvojiti izmene Zakona o porezu na dohodak građana. Izmenama zakona angažovanje preduzetnika umesto zaposlenih smatraće se prihodom van radnog odnosa koji ima nepovoljniji poreski tretman. Za poslodavce koji sa kvalifikovanim novozaposlenim licima (u koje spadaju i preduzetnici koji tokom 2019. godine nisu bili u radnom odnosu) zasnuju radni odnos predviđene su poreske olakšice tokom prelaznog perioda od tri godine (počev od 1. januara 2020).
Ministarstvo finansija najavljenim izmenama planira da stane na put široko rasprostranjenoj praksi, pre svega u IT industriji, da kompanije u Srbiji angažuju preduzetnike paušalce umesto zaposlenih. Umesto da angažuju zaposlene i plaćaju poreze i doprinose po prosečnoj objedinjenoj stopi od prosečno 65% na neto iznos zarade, deo IT kompanija angažuje preduzetnike paušalce koji plaćaju mesečno prosečno fiksno oko 250 EUR poreza i doprinosa bez obzira na visinu mesečnog prihoda (do godišnjeg limita od 6.000.000,00 RSD, ili oko 51.000 EUR). Pored toga, paušalci nisu obveznici godišnjeg poreza na dohodak ukoliko nemaju značajne druge prihode, dok zaposleni sa zaradom iznad trostrukog iznosa prosečne godišnje zarade u Republici jesu.
Model angažovanja paušalaca pojetinio je troškove angažovanja IT stručnjaka u Srbiji i time doprineo jačanju dela IT industrije i zadržavanju visokokvalifikovanog kadra u zemlji. Drugi deo industrije koji je angažovao zaposlene je ukazivao na nesrazmerno veliko poresko opterećenje i troškove radno-pravne usaglašenosti koje snosi, čime su stavljeni u nepovoljniju poziciju na tržištu. U ovakvoj atmosferi već neko vreme se priča o okončanju prakse angažovanja paušalaca kao zamene za radni odnos od strane države.
Prema najavama Ministarstva Finansija Republike Srbije, u toku je izrada nacrta Zakona i izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana kojim se uvodi institut testa samostalnosti svih preduzetnika (kako paušalaca, tako i preduzetnika koji vode poslovne knjige), kojim će preduzetnici biti dužni da urade test samostalnosti u smislu provere da li njihovo angažovanje predstavlja prikriven radni odnos ili ne. Ukoliko preduzetnici ne prođu test samostalnosti, njihovi prihodi će biti oporezovani kao ostali prihod u smislu čl. 85 Zakona o porezu na dohodak građana po stopi od 20%, gde će osnovica biti celokupan bruto prihod (bez umanjena za normirane troškove od 20%). Dodatno, na ovde prihode će se plaćati doprinos na PIO po stopi od 26%, dok se doprinosi za zdravstveno po stopi od 10,3% neće plaćati pošto su ova lica osigurana na zdravstveno po prioritetnom osnovu osiguranja, odnosno po osnovu obavljanja samostalne delatnosti.
Na primer, ako je do sada paušalac na mesečne prihode od 2.000 EUR plaćao paušalni porez mesečno u iznosu od 300 EUR, odnosno 15%, ukoliko ne bi prošao test samostalnosti mesečni porezi i doprinosi na neto prihod od 2.000 EUR bi bili 1.704 EUR ili 85,18%.
Test samostalnosti podrazumeva devet kriterijuma u odnosu na koje bi se proverilo da li je preduzetnik samostalan u odnosu na nalogodavca ili lica povezanog sa nalogodavcem. Ukoliko preduzetnik ispuni najmanje pet kriterijuma smatraće se da nije samostalan. Kriterijumi su sledeći:
Nalogodavcem se smatra domaće ili strano pravno lice, kao i preduzetnik.
Prema trenutno dostupnom nacrtu izmena zakona o porezu na dohodak i zakonu o doprinosima za obavezno osiguranje, predviđena su poreske olakšice za poslodavce koji angažuju preduzetnike, i to za sledeće 3 godine. Predviđeno je smanjenje poreza na dohodak građana na zaradu u sledećim iznosima:
Predviđeno je smanjenje doprinosa za PIO u sledećim iznosima:
Smanjenje doprinosa za zdravstveno osiguranje i nezaposlenost nije predviđeno.
U sledećoj tabeli smo prikazali troškove poreza i doprinosa na neto mesečna primanja od 1.000, 2.000 i 4.000 EUR, u situaciji kada se ova primanja oporezuju:
Napomena je da se prihodi označeni u sivoj boji dodatno oporezuju godišnjim porezom na dohodak građana. U kalkulaciji je korišćena i trenutno važeća najviša mesečna osnovica za plaćanje doprinosa (za primanja koja su iznad ove osnovice).
Za poslodavce ovakav model nesumnjivo znači veće troškove poreza i doprinosa kod zasnivanja radnog odnosa sa visokokvalifikovanim i iskusnim IT stručnjacima, dok su kod zasnivanja radnog odnosa sa početnicima moguće i uštede u periodu od 2020-2022. godine. Dodatni trošak će biti i radno-pravna usaglašenost, pošto radni odnos nosi veće rizike u slučaju otkaza i eventualnih radnih sporova. Za paušalce koji prelaze u radni odnos otvara se pitanje neto iznosa zarade koji će primati, tj. da li će tokom pregovora sa poslodavcem deo troškova poreza i doprinosa biti prebačen i na njih.
Pozitivna strana navedenih izmena je da bi se:
Ono što smatramo da dodatno treba razmotriti je sledeće: